Webshop

ÅSKA haalt 1,3 miljoen euro op

Volgens het mobiliteitsrapport van Jobat pendelt een werknemer gemiddeld 23 kilometer naar het werk en doet er ongeveer 41 minuten over, goed voor een gemiddelde snelheid van 36 km/u (in Antwerpen zelfs maar 32 km/u). Momenteel wordt 67% van dat werktraject met de wagen gedaan. Aangezien voor ritten tot 30 kilometer de speed pedelec een minstens even snel alternatief vormt, is elke automobilist een potentiële fietser.

Bovendien lijkt het thuiswerken de werknemer ook te doen nadenken over de e-bike als goedkoper alternatief voor de wagen die door het thuiswerken grotendeels stil staat, zeker bij gezinnen met twee wagens.

ÅSKA wil met haar lokaal geproduceerde pedelecs inspelen op die trend en een volwaardig en comfortabel alternatief bieden voor de (elektrische) wagens. Aangezien elektrische wagens het fileprobleem niet oplossen en 10 tot 20 keer meer energie verbruiken per kilometer dan een elektrische fiets, zijn speed pedelecs één van de weinige échte alternatieven voor auto’s voor afstanden tot 30 kilometer. Ook ten opzichte van het openbaar vervoer is de speed pedelec energiezuiniger: het aantal watt per persoon per kilometer is op een speed pedelec vele malen minder dan wanneer je de trein zou nemen.

“Wij willen van pendelen het beste deel van je dag maken. De shift in mobiliteit biedt opportuniteiten om van woon-werkverplaatsingen een veel betere ervaring te maken dan wat ze nu is. Dat is exact wat we realiseren met ÅSKA BIKE. Iedereen die de fiets getest heeft, komt terug met een brede grijns die we intussen de ‘ÅSKA grin’ zijn gaan noemen. Dat we dit kunnen realiseren op basis van onze eigen technologie en een Europese waardeketen maakt ons bijzonder trots.” klinkt het bij Filip Dehing, de CEO van ÅSKA.

Technologie en duurzaamheid hand in hand

ÅSKA BIKE vertrekt vanuit een uitgekiende geometrie, en vult dit aan met top-end componenten, een verende voor- en achtervork, 29” wielen met brede banden en een uiterst onderhoudsarme, maar krachtige aandrijving. Deze rigoureuze keuzes voor kwaliteit en het consequente ontwerp zorgen voor een ongezien avontuurlijke rijervaring, waar plezier, veiligheid en snelheid hand in hand gaan. ÅSKA biedt zo een fiets aan die met haar bijzondere wegligging de slechte Belgische fietspaden doet vergeten.

Daarnaast kiest de producent resoluut voor uitsluitend Belgische en Europese onderdelen, zowel uit duurzaamheids- als kwaliteitsoverwegingen. Hiermee gaat ÅSKA voor een radicale verandering in de productie van fietsen. ÅSKA stapt af van het klassieke buizenframe en zet in op een gepatenteerd concept in framebouw met lokale productie om aan de hoge kwaliteitsnormen te voldoen.

“Een product dat een nieuwe standaard zet in de markt van speed pedelecs in combinatie met een verregaande focus op een duurzaam Belgisch productieproces, sterkte ons geloof in dit project”, klinkt het in een gezamenlijk statement van de nieuwe aandeelhouders.

Team voor de toekomst

ÅSKA bikes heeft net 1,3 miljoen euro opgehaald. Dat kapitaal moet het bedrijf in staat stellen om snel door te groeien tot een volwaardige Europese speler binnen de markt van high-end high speed e-bikes. In mei komen de eerste ÅSKA fietsen op de markt in België. Daarnaast richt de startup ook zijn pijlen op andere Europese markten. Om die groei te ondersteunen werft ÅSKA Bikes volop nieuw talent aan.

“ÅSKA verenigt hoogtechnologie met een duurzame visie, om zo mee de transitie naar een duurzame mobiliteit te bewerkstelligen. Vanuit PMV investeren wij maar al te graag in dergelijke schoolvoorbeelden van duurzame innnovatie. Het ultieme doel moet zijn: meer werknemers op de fiets voor het woonwerkverkeer en zo het fileprobleem doen dalen. We geloven dat ÅSKA daarvoor een overtuigend product aanbiedt”, aldus Roald Borré, Groepsmanager Equity Investments bij PMV.

Voor de verkoop van haar fietsen rekent ÅSKA Bike op een netwerk van kwalitatieve fietswinkels zoals Chamizo Fietsen.

Meer info over de Aska

Afbeeldingen