Webshop

Grootse plannen voor de Vesten in Mechelen

Mechelen fietsstad

Mechelen is al heel lang een schoolvoorbeeld van hoe steden zich moeten transformeren tot een veilige plek voor fietsers en voetgangers. De hele binnenstad werd een tijdje terug al een volledige fietsstraat waar fietsers nooit ingehaald mogen worden door auto's, de zone 30 werd al meermaals uitgebreid en scholen krijgen tijdens de piekuren volledig autovrije straten. Ook de ondernemers worden getrakteerd op de zeer voordelige bakfietssubsidie.

De Nieuwe Vesten

In een ver verleden waren de Mechelse Vesten een plek waar mensen elkaar ontmoetten op pleinen en brede lanen onder de bomen. Nu zijn ze in de eerste plaats afgestemd op het verkeer. Dat verkeer zorgt voor heel wat geluidsoverlast en een slechte luchtkwaliteit. Daar willen Stad Mechelen en het Agentschap Wegen en Verkeer verandering in brengen. De komende jaren geven ze op de Vesten opnieuw ruimte aan mensen, groen en water.

Minder asfalt, meer groene ruimte

De voorbije jaren pakten ze al een aantal plekken op de Vesten aan. De Speecqvest werd bijvoorbeeld vernieuwd. Er kwamen bomen, planten, grasveldjes, zitbanken … Toch maken maar weinig mensen er gebruik van. Het drukke verkeer heeft daar wel iets mee te maken.

Bovendien zijn de Vesten op heel wat andere plekken een asfaltvlakte. Asfalt zorgt ervoor dat de stad op warme dagen nog meer opwarmt. Bij zware regen blijft er weinig ruimte over om het water in de bodem te laten dringen.

Aandacht voor geschiedenis

Mechelen heeft een rijke geschiedenis. Die vind je ook terug op en langs de Vesten. Denk maar aan de Dossinkazerne of de Brusselpoort als enige overgebleven stadspoort. Die belangrijke plekken komen nu niet tot hun recht. De Brusselpoort als centrum van een drukke rotonde is daarvan het beste voorbeeld. Wie Mechelen bezoekt, duikt waarschijnlijk liever het stadscentrum in dan te kiezen voor een wandeling rond de stad.

Vlot en veilig verbonden

Dé fietsstad van Vlaanderen worden, dat is de duidelijke ambitie van Stad Mechelen. Met nieuwe fietsstraten en fietspaden verbeterden we de veiligheid en het comfort voor fietsers. Denk maar aan het brede fietspad aan de Brusselpoort. Maar je kan niet op een veilige en comfortabele manier rond de volledige Vesten fietsen of wandelen. 4 van de 12 kruispunten op de Vesten staan bovendien op de lijst van zwarte verkeerspunten. Dat maakt van de Vesten eerder een hindernis dan een vlotte verbinding tussen de stad en de omliggende wijken.

Bron: De Nieuwe Vesten

 

 

Afbeeldingen