Als je een fiets gaat kopen mag je je ineens verwachten aan een heleboel vragen. Wat voor fiets zoek je, had je al een merk in gedachten, welke grootte en welke instap? Zo'n 20 jaar geleden was het allemaal eenvoudig, mannen kochten een herenfiets en vrouwen kochten een damesfiets. Dat was nu eenmaal zo en dat werd niet in twijfel getrokken.
Waarom die verschillen?
Volgens Genesis werd eerst de man geschapen, vermoedelijk ging die onmiddellijk aan de slag met het bouwen van een fiets naar zijn postuur. Pas toen de vrouw geschapen werd, werd duidelijk dat zulke herenfietsen alles behalve comfortabel waren om op te stappen met losse kledij en dat het vervoeren van kinderen ook niet altijd een cadeau is met een hoog kader.
Of we bekijken het gewoon even historisch en zien hoe de uitvinding van de fiets al meer dan 150 jaar achter ons ligt. In die tijd moest men het natuurlijk doen met de kennis en de materialen die toen beschikbaar waren. De buis die het stuur en de zadel gaat verbinden was destijds ook echt nodig om de fiets stabiel te houden en het kader te beschermen tegen scheuren. Echter was het voor dames, die per definitie een rok droegen, zo goed als onmogelijk om op zo'n fiets te stappen. Door de optimalisatie van de kader was het na verloop van tijd mogelijk om ook kaders te maken met een lage instap en zo werd dus de "vrouwenfiets" geboren.
Ondertussen, zo'n 150 jaar na de uitvinding van de fiets, heeft dit vervoersmiddel al heel wat optimalisaties doorstaan. Kaders worden ondertussen gemaakt uit veel lichter én steviger materiaal, fietsen worden aangedreven door riemen, elektrische ondersteuning is ingeburgerd bij zowel stads- als sportfietsen,... En die vooruitgang stopt niet. Meer en meer merken beginnen modellen uit te brengen met ingebouwde GPS, ABS-remsystemen, intelligente schakelingen, enzovoort.
En nu?
Zo'n 80% van de stadsfietsen (al dan niet elektrisch) die verkocht worden zijn ondertussen uniseks of lage instap. Eerst en vooral zijn deze makkelijker te delen tussen man en vrouw, erg handig dus als meerdere mensen in het gezin gebruik maken van deze fietsen. Ook de vele deelfietsen die je hier en daar kan vinden zijn om deze reden vaak uniseks. Ook zullen veel papa's en hun kinderen het zich nog herinneren, als een papa op een herenfiets met kinderstoeltje wil stappen kan het al eens gebeuren dat het kindje ofwel een trap tegen het hoofd krijgt ofwel met fiets en al tegen de grond slaagt. Het gemak van een lagere instap is ook voor mannen voelbaar.
Dus weldra geen herenfietsen meer?
Bij sportfietsen moet er met veel geometrische factoren rekening gehouden worden, daar blijft het fysieke verschil tussen man en vrouw een bepalende factor bij de keuze van kader. Ook worden deze fietsen voor hun optimale prestaties uit een zo'n licht mogelijk materiaal vervaardigd waardoor de buis tussen zadel en frame belangrijk blijft, al blijf je de keuze hebben om deze in een lagere hellingsgraad te nemen. En wat de stadsfietsen betreft verwacht de sector dat de verkoop van uniseks en lage instap gaat blijven stijgen, al zullen er waarschijnlijk altijd mensen zijn die de voorkeur blijven geven aan een herenmodel. Op dit moment blijven producenten in alle populaire reeksen fietsen produceren in lage instap, damesmodel en herenmodel.
Try before you buy
Bij Chamizo Fietsen proberen we van alle topmerken ook de verschillende kaders op voorraad te hebben zodat je zelf kan kijken welke instap voor jou het meest geschikt is. Altijd welkom om te komen testen, we kijken dan ineens ook naar welke maat het best geschikt is voor jou.